Тахометри
Тахометр – вимірювальний пристрій, що використовується для визначення частоти обертання рухомих деталей в механізмах і агрегатах. Зазвичай результати його вимірів обчислюються кількістю обертів в хвилину. Пристрій використовується в автомобілях, мотоциклах, тракторах, комбайнах, морських і річкових суднах, літаках, вертольотах та іншій техніці з двигуном внутрішнього згоряння. Його наявність дозволяє контролювати межі навантаження в роботі мотора, для збільшення його терміну служби.
Головною частиною приладу є датчик, встановлений безпосередньо біля колінчастого валу. Він зчитує частоту обертання колінвалу і за допомогою електричних імпульсів або механічних сполучних передає інформацію на панель.
Існує три типи тахометрів:
- Механічні.
- Аналогові.
- Цифрові.
Від датчика залежить точність вимірювання обертів. Він фіксує кутове положення колінвалу в певний момент часу. Зазвичай його встановлюють біля маховика.
Механічний тахометр. Це найпростіший пристрій, який вже не використовується. Його ще можна зустріти на старих авто і мотоциклах. В основі конструкції передбачається використання троса, який підключається до колінвалу. Його завдання полягає в передачі крутного моменту на приймальний механізм пристрою, що пов'язаний зі стрілкою. Головний недолік подібних приладів в їх низькій точності, що пов'язано зі специфікою передачі – застосуванням троса
Аналоговий тахометр. Такий пристрій є більш сучасним, але теж вже практично не встановлюється на сучасні автомобілі. Його можна зустріти на багатьох старих машинах віком від 20 років. Аналоговий тахометр зовні дуже схожий на механічний. Він також має циферблат зі стрілкою, яка вказує на кількість оборотів. При цьому відрізняється сам механізм зв'язку між стрілкою і датчиком на колінвалі. Встановлений на колінчастому валі датчик зчитує кількість його оборотів. В результаті формується електричний сигнал, який передається по дротах на котушку. Та під впливом магнітного поля відхиляє стрілку, що вказує на шкалу. Аналогові пристрої набагато надійніше механічних, хоча вони також мають похибку до 500 об/хв.
Цифровий тахометр. Це сучасний тахометр, що працює з похибкою до 100 об/хв. Датчик пристрою підраховує кількість обертів і передає їх на основну частину пристрою у вигляді багаточисленних сигналів. На панелі приладів автомобіля кількість сигналів відображається як обороти. Результати вимірювання обертів двигуна в цифровому тахометрі відображаються на дисплеї. Це можуть бути просто цифри або стилізований циферблат зі стрілкою.
Основні принципи роботи тахометрів
Принцип дії тахометра полягає в тому, що прилад засікає і аналізує імпульси, які надходять від датчика. Тахометр вимірює паузи між імпульсами і їх порядок надходження. Крім того, деякі моделі ведуть підрахунок імпульсів не тільки в прямому напрямку, але ще і в зворотному і в обох відразу. Загалом, принципи роботи даного приладу бувають:
- засновані на підрахунку числа обертів за певний проміжок часу;
- засновані на вимірі часу проходження одного обороту, або ж інтервалу між імпульсами, що виникають при повному обороті;
- засновані на перетворенні частоти обертання в кут відхилення стрілки (працюють за допомогою металевого диска, до якого прикріплена стрілка, рухома магнітним полем).
Тахометр можна використовувати для дуже різноманітних цілей. З його допомогою вимірюють частоту обертання валу для всіх транспортних засобів і технологічних машин. Він може підраховувати кількість витрат матеріалів, що йдуть по конвеєру, по трубопроводу і в інших важкодоступних механізмах. Принцип роботи тахометра дозволяє його використання у випадках, коли людина не може впоратися самостійно.